Language Medium

"Dan aku tidak meminta kepada kamu sebarang upah mengenai apa yang aku sampaikan (dari Tuhanku), balasanku hanyalah terserah kepada Allah, Tuhan sekalian alam."

"No reward do I ask of you for
what I have to say (from my Lord), my reward is only from Allah, the Lord of the Worlds"
[Surah Asy-Syu'ara' 26:109]

Language Medium: English & Bahasa Melayu

13 April 2011

Ilmu bukan sebarang ilmu.Ilmu berasal dari yang Satu.(Part 3)



Salam sejahtera para pembaca yang dikasihi Allah!

Kali ini saya akan mengajarkan sedikit ilmu yang saya pelajari tentang salah satu ciri yang hanya ada pada orang yang beriman. Ciri yang saya maksudkan kali ini ialah bersyukur kepada Allah.


Ingatlah! Allah telah memerintah kepada orang-orang beriman supaya sentiasa mengingati Allah dengan berzikir kepada-Nya. Ia merupakan kesyukuran seperti di dalam firman-Nya:

Wahai orang-orang yang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya;Dan bertasbihlah kamu kepadaNya pada waktu pagi dan petang.
[Surah Al Ahzab 33:41-42]

Sayang seribu kali sayang, ciri ini hanya bagi yang benar-benar beriman dan golongan mereka sedikit sahaja. Allah berfirman:

Dan sememangnya sedikit sekali di antara hamba-hambaKu yang bersyukur.
[Surah Saba' 34:13]

Katakanlah (wahai Muhammad): Allah yang menciptakan kamu (dari tiada kepada ada) dan mengadakan bagi kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (untuk kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.
[Surah Al-Mulk 67:23]

Sebagai balasan bagi golongan yang sedikit ini, Allah akan menambah nikmat-Nya bagi mereka yang bersyukur dengan mengingati-Nya seperti dalam firman-Nya:

Maka ingatlah kepadaKu nescaya Aku akan ingat kepadamu. Dan bersyukurlah kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu).
[Surah Al-Baqarah 2:152]

Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras.
[Surah Ibrahim 14:7]

Begitu besar sekali rahmat yang Allah berikan kepada mereka yang benar-benar beriman!
Bukan itu sahaja, Allah yang Maha Pengasih juga memberi petunjuk kepada mereka yang terpilih dengan do'a yang diajarkan di dalam Al Quran. Boleh diamalkan selepas mana-mana solat lebih-lebih lagi solat malam. Berikut adalah do'anya:


Do'a dari Al-Quran supaya sentiasa bersyukur atas nikmat Allah dan kebaikan bagi keturunan.

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَىٰ وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي ۖ إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَإِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ
Rabbi auzi'nii an ash kura ni'kmatakallatii an 'amta 'alaiyya wa 'ala walidayya wa an a'mala solihan tardho hu wa aws lihlii fii dzurriyyatii. Inni tubtu ilaika wa inni minal muslimin.

Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmatMu
yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku dan supaya aku
tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai; dan jadikanlah
sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku.
Sesungguhnya aku bertaubat kepadaMu dan sesungguhnya aku dari
orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepadaMu).
[Surah Al-Ahqaf 46:15]




Selamat beramal!

No comments:

Post a Comment