Language Medium

"Dan aku tidak meminta kepada kamu sebarang upah mengenai apa yang aku sampaikan (dari Tuhanku), balasanku hanyalah terserah kepada Allah, Tuhan sekalian alam."

"No reward do I ask of you for
what I have to say (from my Lord), my reward is only from Allah, the Lord of the Worlds"
[Surah Asy-Syu'ara' 26:109]

Language Medium: English & Bahasa Melayu

08 August 2012

Futuhul Ghaib - Bab 5


Futuhul Ghaib
(Pembukaan Kepada Yang Ghaib)

oleh

Sheikh Abdul Qadir Al Jailani

Bab 5


Apabila kamu melihat dunia dalam tangan orang-orang dunia dengan hiasan dan kekosongannya, penipuan dan perangkapnya, dan dengan racunnya yang membunuh yang diluarnya lembut dan di dalamnya mencederakan dan cepat pula merosak dan membunuh sesiapa yang memegangnya dan menipu mereka dan menyebabkan mereka lalai dalam dosa dan maksiat.

Apabila kamu melihat semua ini, maka hendaklah kamu bertindak selaku seseorang yang terlihat seorang lain membuang air besar yang membuka anggotanya yang sulit dan mengeluarkan bau yang busuk. Dalam keadaan itu kamu hendaklah menghindarkan pandangan terhadap ketelanjangannya itu dan menutup hidungmu supaya tidak terbau yang busuk. Begitulah kamu bertindak terhadap dunia. Apabila kamu melihatnya, hindarkan pandangan dari pakaiannya dan tutup hidung kamu dari menghidu keseronokannya yang tidak kekal, mudah-mudahan kamu terselamat darinya dan cubaan-cubaannya. Apa yang telah ditetapkan Allah untuk kamu tentu kamu akan merasainya. Allah telah berfirman kepada Nabi Muhammad S.A.W :

Dan janganlah engkau menujukan pandangan kedua matamu dengan keinginan kepada apa yang telah Kami berikan kepada beberapa golongan dari mereka yang kafir itu menikmatinya, yang merupakan keindahan kehidupan dunia ini, untuk Kami menguji mereka padanya; sedang limpah kurnia Tuhanmu di akhirat lebih baik dan lebih kekal.
[Surah Taha 20:131]

No comments:

Post a Comment